با اجرای سیاست لغو روادید بین ایران و عراق موج حضور ایرانیان در مراسم پیاده روی اربعین سال به سال درحال بیشتر شدن است.

به گزارش نیمروز با خدمات و سرویس های سیستمی سال به سال افراد بیشتری برای سفر به عراق و مشارکت در این مراسم تشویق می شوند اما مشاهدات خبرنگار‌نیمروز حاکی است به دلیل ضعف عراق در زیر ساخت و عدم زمینه سازی فرهنگی مراسم راهپیمایی اربعین ممکن است در سال های آینده بستری برای مناقشه بین ایرانیان و عراقی ها شود.

مراسم اربعین اگرچه یک قدرت‌نمایی جهان تشیع به شمار می رود اما تشویق همه جانبه برای حضور بی حد و مرز ایرانیان در عراق هر سال باعث‌بروز برخوردهایی می شود که می تواند برخلاف هدف ذهنی به یک گسست فرهنگی منجر شود.

رفتار های زننده با میزبانان عراقی، حضور طولانی مدت در منازل میزبان ،  بروز برخی جرایم و تخلفات، درگیری های فرقه ای و قومی وحتی شخصی تنها برخی ابعاد هشدار آمیز در رابطه با آینده نگران کننده نگاه کمی به مراسم پیاده روی اربعین است.

عراقی ها علی رغم همه حسن نیت خود اما قادر به پاسخگویی به انبوه جمعیت ایرانیان نیستند و این ماجرا سال به سال وضعیت را سخت تر خواهد کرد.

به نظر می رسد مراسم اربعین نیازمند چارچوب و ایجاد سازگاری برای نظم در اعزام زائران است و شاید اعزام بر اساس سهمیه و ثبت نام بتواند مدیریت بهتری را  در اربعین ایجاد کند.