در نشست مشترک مسئولان وزارت راه و شهرسازی، معاون وزیر راه از اجرای ۱۱ هزار کیلومتر انواع راه در راهگذرهای ترانزیتی کشور خبر داد و بر ضرورت تکمیل این پروژه‌ها تا پایان دولت چهاردهم تأکید کرد. این پروژه‌ها به تسهیل تجارت و حمل‌ونقل در سطح ملی و بین‌المللی کمک می‌کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل هوشنگ بازوند در دومین جلسه مشترک روسا و دبیران کارگروه عمران و حمل و نقل، از پیشرفت‌های قابل توجهی در ساخت و توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی کشور خبر داد. بازوند اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۱۱ هزار کیلومتر انواع راه در قالب ۱۱ راهگذر (کریدور) بزرگراهی، ۹ راهگذر ریلی و ۷ راهگذر آزادراهی در حال اجراست.اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های آزادراهی حدود ۹۰۰ همت برآورد شده است که از این میزان، ۴۶۴ همت به بخش خصوصی و مابقی به دولت اختصاص دارد. برای سال جاری، ۱۰۵ همت سرمایه‌گذاری در بخش آزادراهی در نظر گرفته شده است که سهم بخش خصوصی ۵۷ همت است. تاکنون ۲۷ همت از این مبلغ تحقق یافته است.معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از هدف‌گذاری برای بهره‌برداری از ۱۵۰ کیلومتر مسیر آزادراهی، از جمله قطعه ۷ آزادراه شیراز-اصفهان، به‌ عنوان بخشی از برنامه کاری سال جاری خبر داد. او تصریح کرد که تکمیل راهگذرهای ریلی کشور نیازمند ۷۵۲ همت اعتبار است و برنامه‌ریزی برای تکمیل این راهگذرها تا پایان دولت چهاردهم در دست اجراست.کریم نائینی، کارشناس حمل‌ونقل ریلی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس عنوان کرد که با توجه به آن سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ریلی نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارد، واگذاری ساخت و بهره‌برداری (بدون اتقال مالکیت) از مسیرهای ریلی کریدورهای گذرنده از خاک ایران (درآمد ارزی به همراه دارد)، راهکار معقول‌تری است.
این کارشناس تصریح کرد که برای گام اول خط ریلی چابهار-سرخس (راهبردی‌ترین محور ریلی فعلی کشور) یعنی چابهار-زاهدان، بیش از ۱۵ سال به بهانه عدم تامین مالی، زمان طی شده و با وعده فرزانه صادق امسال تکمیل می‌شود. در این جلسه، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی نیز به تشریح راهگذرهای ترانزیتی در بخش ریلی پرداخت. او اعلام کرد که ۹ راهگذر ریلی شمالی-جنوبی و شرقی-غربی در حال اجراست و اولین راهگذر آستارا-چابهار به طول ۲ هزار و ۶۲۹ کیلومتر در حال پیگیری است. با تخصیص ۱۵ همت، محدوده چابهار تا خاش به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.وی همچنین به اهمیت تکمیل محدوده رشت-آستارا اشاره کرد و گفت که این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است و ۵۰ کیلومتر از مسیر آن تملک شده که انتظار می‌رود تا یک ماه آینده به ۷۰ کیلومتر افزایش یابد.بازوند در ادامه به تکمیل ۷ راهگذر آزادراهی و ۱۱ راهگذر بزرگراهی اشاره کرد که با هدف تسهیل و تسریع حمل و نقل کالا و مسافر، توسعه اقتصادی و افزایش تجارت و بازرگانی، ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، و کاهش هزینه‌های تجارت در حال اجراست.در این نشست، رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام مهدی هاشمی نیز بر اهمیت سند جامع حمل و نقل کشور به عنوان نقشه راه بلند مدت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل تأکید کرد.این پروژه‌ها نه‌تنها به بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و ترانزیت خارجی کشور کمک می‌کنند، بلکه زمینه‌ساز توسعه اقتصادی و ارتقای سطح زندگی مردم در مناطق کمتر برخوردار خواهند بود. با توجه به اهمیت این طرح‌ها، تأمین اعتبار و مدیریت منابع مالی به ‌عنوان یکی از چالش‌های اصلی در پیشبرد این پروژه‌ها مطرح شده است.