مایکروسافت بار دیگر با تصمیمی گسترده که دنیای بازی‌سازی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
مایکروسافت اعلام کرده که قصد دارد تا ۹۱۰۰ نفر از کارکنان خود را اخراج کند که این رقم حدود ۴ درصد از کل نیروی کار شرکت است. این اخراج‌ها بخشی از موج جدید تعدیل نیروها در سال جاری است که بعد از چند دور تعدیل قبلی صورت می‌گیرد. به‌طور خاص، بخش بازی‌سازی مایکروسافت یعنی بیشترین آسیب را از این تصمیم دیده، هرچند هنوز جزئیات دقیق درباره بخش‌ها و تعداد افراد اخراج‌شده منتشر نشده است.«فیل اسپنسر»، مدیر بخش ایکس‌باکس، در پیامی به کارکنان اعلام کرده که برای موفقیت بلندمدت و تمرکز بر حوزه‌های رشد استراتژیک، شرکت تصمیم گرفته برخی فعالیت‌ها را متوقف یا کاهش دهد و لایه‌هایی از مدیریت را حذف کند تا ساختار سازمانی چابک‌تر و مؤثرتر شود. بر اساس گزارش‌ها، استودیوی «کینگ» (سازنده بازی «کندی کراش» که اکنون متعلق به مایکروسافت است) حدود ۱۰ درصد از کارکنان خود معادل ۲۰۰ نفر را تعدیل کرده و استودیوهای دیگر مثل «زنی مکس» نیز اعلام کرده‌اند که کاهش نیرو داشته‌اند.
مایکروسافت همچنین بیش از ۷۰ نفر از کارکنان استودیوی بازی‌سازی «ترن10» که سازنده سری بازی‌های «فورزا متوراسپرت» است را اخراج کرده و پروژه‌های بازی‌هایی مانند «پرفکت دارک» و «اور وایلد» را لغو کرده است. استودیوی سازنده «پرفکت دارک» با نام «The Initiative» نیز به‌طور کامل تعطیل شده است که یکی از شدیدترین اقدامات این دوره از تعدیل نیروهاست.این دور از اخراج‌ها تنها کمتر از دو ماه پس از حذف ۶۰۰۰ شغل دیگر در شرکت انجام می‌شود و در ادامه اخراج‌هایی است که در ژانویه ۲۰۲۴ (۱۹۰۰ نفر در «اکتیویژن بلیزارد» و ایکس باکس)، می (چند استودیو بازی‌سازی)، ژوئن (۱۰۰۰ نفر از تیم‌های «هلو لنز» و «آزور») و سپتامبر ۲۰۲۴ (۶۵۰ نفر در ایکس باکس) صورت گرفته بود. این تعدیل‌های پیاپی باعث کاهش شدید روحیه کارکنان شده و نشان‌دهنده تحولات سنگین ساختاری در بخش گیمینگ مایکروسافت پس از خرید شرکت «اکتیویژن بلیزارد» است.در سال ۲۰۲۵ علاوه بر مایکروسافت، شرکت‌های بزرگ فناوری دیگری نیز دست به تعدیل نیرو زدند. گوگل، آمازون، متا (فیسبوک) و اپل همگی در مقاطع مختلف سال به دلایل مختلفی از جمله کاهش رشد درآمد، تمرکز بر حوزه‌های اولویت‌دار، و بهینه‌سازی ساختار سازمانی، اقدام به اخراج بخشی از کارکنان خود کردند. موج کلی این اخراج‌ها نشان‌دهنده تداوم روند بازنگری در مدل‌های کسب‌وکار شرکت‌های فناوری پس از دوران رشد سریع ناشی از همه‌گیری کروناست، به‌ویژه در بخش‌هایی مانند هوش مصنوعی، بازی‌سازی و خدمات ابری که هم فرصت رشد دارند و هم فشار هزینه بالایی ایجاد می‌کنند.