پس از ۶ ماه وقفه، نخستین محموله ترانزیتی کود اوره از ترکمنستان، با عبور از مسیر دریایی و راه‌آهن شمال۲، از بندرکاسپین راهی ترکیه شد؛ اتفاقی که فعالان حوزه لجستیک و صادرات آن را گامی عملی برای احیای نقش ایران در کریدور شمال – غرب می‌دانند.
بار دیگر صدای حرکت واگن‌های باری در بندرکاسپین، نویدبخش آغاز مرحله‌ای تازه در حوزه ترانزیت کالا از مسیر ایران شد.رحمت رحمت‌نژاد، مدیرکل راه‌آهن شمال۲ روز دوشنبه از آغاز عملیات بارگیری و اعزام محموله ترانزیتی کود اوره به مقصد ترکیه خبر داد؛ محموله‌ای که از مبدأ ترکمنستان و پس از طی مسیر دریایی از طریق کشتی، به بندرکاسپین رسیده و با واگن‌های فله‌بر اروپایی راهی مرز رازی و سپس ترکیه شده است.وی با اشاره به وقفه ۶ماهه‌ای که در این مسیر حمل‌ونقل ایجاد شده بود، گفت: «فرآیند بارگیری این محموله از عصر روز یکشنبه اول تیر آغاز شده و در چند مرحله، مجموعاً حدود سه هزار تن کود اوره به کشور ترکیه ارسال خواهد شد.»

ظرفیت پنهان بندرکاسپین، روی ریل ترانزیت

بندرکاسپین که در منطقه آزاد انزلی واقع شده، به دلیل موقعیت استراتژیک خود در کریدور شمال – جنوب و نزدیکی به بنادر کشورهای حاشیه خزر، می‌تواند نقش مهمی در حمل ترکیبی ایفا کند. این حمل ترکیبی (ترکیب حمل دریایی و ریلی) مورد تأکید بسیاری از کارشناسان حوزه ترانزیت است.سعید احمدی، یکی از فعالان بخش خصوصی حمل‌ونقل بین‌المللی در گیلان، میگوید: «ارسال این محموله به‌خودی‌خود خبر مهمی است، اما مهم‌تر از آن، اعتماد ترکمنستان و مشتری نهایی در ترکیه به مسیر ایران است. اگر بتوانیم امنیت، سرعت و صرفه اقتصادی این مسیر را تضمین کنیم، بندرکاسپین به یک درگاه اصلی در زنجیره ترانزیت آسیای مرکزی به اروپا بدل می‌شود.»

گام اول برای ۶۰ هزار تن تا پایان سال

مدیرکل راه‌آهن شمال۲ با ابراز امیدواری نسبت به تداوم این روند گفت: «در صورت رضایت صاحب کالا، پیش‌بینی می‌شود حجم حمل کود اوره از بندرکاسپین تا پایان سال جاری به بیش از ۶۰ هزار تن برسد.»اما برای تحقق این هدف، نیاز به هماهنگی بین دستگاه‌های متعدد وجود دارد؛ از جمله گمرک، سازمان بنادر، شرکت راه‌آهن، اپراتورهای حمل‌ونقل و منطقه آزاد انزلی.یکی از کارشناسان گمرک بندرکاسپین که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به برخی مشکلات موجود گفت: «سرعت ترخیص و هماهنگی بین نهادهای مربوطه در برخی مواقع با کندی‌هایی همراه است که می‌تواند روند حمل‌ونقل ترکیبی را تحت‌الشعاع قرار دهد. امیدواریم این تجربه موفق، منجر به رفع موانع اجرایی شود.»