نتایج آرای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در صندوق های خارج از کشور در نگاه اول عجیب و حاوی نکات قابل تاملی است، نتیجه ای متفاوت با صندوق های داخل کشور: آرای سعید جلیلی در میان ایرانیان خارج از کشور بیشتر از مسعود پزشکیان بود!

بنا بر اعلام رسمی وزارت کشور آمار کل رای ایرانیان در خارج از کشور در مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ۸۸ هزار و ۳۲۵ رای بوده است.
از مجموع این آراء ۳۶ هزار و ۱۶۹ نفر به آقای مسعود پزشکیان و ۵۰ هزار و ۲۰۶ نفر به آقای سعید جلیلی رای داده‌اند .همچنین تعداد آرای باطله یک هزار ۹۵۰ رای اعلام کرد.

چرا جلیلی در خارج از کشور رای بیشتری دارد؟

نسبت آرای شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد سعید جلیلی ۴۰ درصد بیشتر از مسعود پزشکیان در خارج از کشور رای آورده است اما چرا؟ در ادامه برخی از دلایل احتمالی اختلاف نسبت آرای ماخوده در داخل و خارج از کشور را می خوانید.
لازم به ذکر است هنوز جزئیات دقیق، کامل و همراه با جزئیات با تفکیک کشورها از سوی مقامات رسمی منتشر نشده است. از همین رو هنوز نمی توان تحلیل جامع و کاملی از این آمار ارایه کرد؛ اما خاستگاه آرای بیشتر سعید جلیلی در صندوق های خارج از کشور چه مواردی می تواند باشد؟

آرای حجاج ایرانی:

سازمان حج و زیارت تاکنون آمار آرای حجاج ایرانی در دور دوم را منتشر نکرده است اما در دور اول انتخابات، ۴۶ هزار حاجیِ ایرانی در سرزمین وحی مشارکت داشته اند که تقریبا بیش از نیمی از کل مشارکت کنندگان در دوم است.
آرای شمارش شده حجاج به ترتیب زیر اعلام شده است:

• سعید جلیلی: ۲۴.۸۸۵ رأی
• مسعود پزشکیان: ۱۲.۷۵۰ رأی
• محمدباقر قالیباف: ۶.۱۴۰ رأی
• مصطفی پورمحمدی: ۴۳۱ رأی

آرای ایرانیان مقیم و مسافر عراق و سوریه

مشارکت بالای ایرانیان مقیم عراق و سوریه از نکات قابل توجه در انتخابات ریاست جمهوری بوده است. سفیر ایران در سوریه اعلام کرده است در مرحه اول انتخابات ۹۵ درصد ایرانیان مقیم سوریه در انتخابات شرکت داشتند. آمار ایرانیان مقیم سوریه نزدیک به ۱۲ هزار نفر اعلام شده است که ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها برای شرکت در روند رای گیری انتخابات واجد شرایط هستند.با توجه به حضور مستشاران نظامی ایرانی و “مدافعان حرم” در سوریه، آمار رای جلیلی قابل تحلیل است و چندان عجیب نیست.

آرای کارمندان دولتی، رایزنی های فرهنگی و …

آرای کارمندان دولتی اعم از وزارت خارجه و رایزنی های فرهنگی، مستشاران و دیگر ماموران دولتی و غیر دولتی ایرانی و خانواده های آنان از نکات قابل توجه در آرای ماخوذه می تواند باشد.

ممانعت از مشارکت توسط ضد انقلاب
یکی از پدیده های این دوره انتخابات ریاست جمهوری، حضور و تجمع خشونت آمیز سلطنت طبان، ضدانقلاب مقابل سفارت خانه ها و آزار و اذیت و فحاشی های رکیک علیه رای دهندگان بوده است. به نظر می رسد حامیان سعید جلیلی انگیزه بیشتری برای حضور در پای صندوق های رای و پذیرش و مقاومت و مقابله با این گروههای فحاش را داشته اند و حامیان پزشکیان مقیم خارج از کشور کمتر حاضر به پذیرش ریسک برخورد با این عناصر ضدانقلاب را داشته اند!

آمار کلی مشارکت کنندگان در خارج از کشور

انتخابات مرحله اول و دوم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ۱۳۶ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان انجام شد و مقایسه آماری نشان می‌دهد در انتخابات امسال ریاست جمهوری نسبت به سال ۱۴۰۰ چهاربرابر افزایش جمعیت رای دهنده ایرانیان خارج از کشور را داشته ایم.

مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری روز جمعه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد و مردم با مشارکت بیش از ۴۹ درصد «مسعود پزشکیان» را به عنوان نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران انتخاب کردند.

  • منبع خبر : تابناک