موضوع خودرو در ایران همیشه به نارضایتی مردم گره خورده است. طی چند سال اخیر هم که توازن میان نیاز بازار و عرضه خودرو توسط دو شرکت ایرانخودرو و سایپا به هم خورده این نارضایتی بیشتر شده است زیرا این شرکتها در این چند سال از هر فرصتی برای بهرهبرداری از این ناترازی به نفع خود و به ضرر مردم استفاده کرده و مرتکب تخلفات متعددی شدهاند. تخلفاتی که با سکوت دستگاههای نظارتی چون وزارت صمت و تعزیرات هر بار عجیبتر و واضحتر شده است.
یکی از این تخلفات که تعداد زیادی از مشتریان ایرانخودرو را درگیر کرده و این روزها در فضای رسانهای کشور هم انعکاس زیادی داشته، مربوط به تغییر موتور سورنپلاسهای ثبتنامی سال ۱۴۰۱ است. در آن سال وزارت صمت از طرف مجلس تحت فشار بود به همین دلیل ایرانخودرو برای کاهش فشار مجلس به وزارت صمت، اعلام کرد که قصد دارد به همه متقاضیانی که در طرح پیش فروش شرکت کنند حداکثر طی دو سال خودرو بدهد.
با برگزاری این طرح و فرارسیدن موعد تحویل خودرو به برخی متقاضیان در سال ۱۴۰۲، مشخص شد که ایرانخودرو محصول سورن پلاس را بر خلاف تعهدات به موتور ضعیفتر و ارزانتر تجهیز کرده و با این وجود قیمت را نیز افزایش داده است. پس از این تخلف، اعتراضات گستردهای در فضای مجازی و رسانهای علیه ایرانخودرو شکل گرفت اما این شرکت تاکنون هیچ توجهی به این اعتراضات نکرده و در دنیای موازی خود که سراسر آرام است و تمام خریداران در آن راضی هستند، به تخلفاتش ادامه داده است.
در این شرایط وزارت صمت به عنوان متولی سامانه ۱۲۴ و وزارت دادگستری به عنوان سازمان تعزیرات حکومتی و متولی سامانه ۱۳۵ که مسئولیت نظارت بر خودروسازها را بر عهده دارند هم هیچ واکنشی به این تخلف نشان ندادهاند و مردم را در مقابل تخلفات ایرانخودرو تنها و بی پناه گذاشتهاند.
Thursday, 24 April , 2025