خلف وعده بنیامین نتانیاهو درباره طرح سیاسی ابوظبی برای آینده غزه باعث نارضایتی شدید عبدالله بن زاید، معاون نخست وزیر امارات متحده عربی شده است.

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، عبدالله بن زاید معاون نخست وزیر و وزیر خارجه امارات عربی متحده در توئیتی نوشت: امارات هیچ کمک به فردا جنگ در غزه بدون استقرار دولت فلسطینی نخواهد کرد. این توئیت را بسیاری پاسخی به اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم نسبت دادند که گفته بود سعودی و امارات، اسرائیل را در اداره غزه حمایت می کنند.   

این اظهارات از اینجا نشات می گیرد که صهیونیست ها علی رغم وعده هایی درباره آینده غزه به امارات و دیگر کشورهای عربی داده بودند به دنبال اجرای دستور کار خودشان هستند. صهیونیست ها در مذاکرات سه جانبه ای که خبر آن را واشنگتن پست دو ماه قبل منتشر کرد، به امارات وعده داده بودند از طرح سیاسی این کشور درخصوص آینده غزه حمایت نمایند.

کشور امارات متحده عربی , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , بنیامین نتانیاهو , نوار غزه , 

این طرح سیاسی در نشست سه جانبه با حضور عبدالله بن زاید، ران درمر، وزیر امور راهبردی که دست راست نتانیاهو محسوب می شود و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در واشنگتن برگزار شده بود.

این طرح سیاسی مبتنی بر استقرار دولت پیش برد امور در غزه با بکارگیری نیروهای تشکیلات خودگردان در غزه بود که طی سرپرستی آن بر عهده سلام فیاض، نخست وزیر اسبق تشکیلات باشد. براین اساس، مقرر بود که تا یکسال کمک های بشردوستانه برای مردم غزه از طریق این دولت سلام فیض در غزه استحکام اجتماعی پیدا کند.

همچنین امور امنیتی نیز به مجموعه ای نیروهای حافظ صلح عربی (مصر، اردن، امارات و مغرب) و غیر عربی (آمریکا، اندونزی، برزیل و ایتالیا) تحت فرماندهی آمریکا از پایگاه نظامی در مصر قرار گیرد.

این درحالی است که دو هفته قبل رژیم صهیونیستی اعلام کرد که غزه تحت اداره نظامی است و مسئولیت این اداره برعهده العاد گورین از یگان کوگات (COGAT) قرار گرفته است. براین اساس توزیع کمک های خارجی، ورود خروج هر کالا یا فرد به غزه، بازسازی زیرساخت ها و اداره امور شهری برعهده این این حاکم نظامی قرار می گیرد.

این درحالی است که از سال ۲۰۰۵ با عقب نشینی رژیم صهیونیستی از غزه از محدوده اداره نظامی خارج شده بود و تصمیم اخیر برای احیای آن در داخل اسرائیل با انتقاداتی همراه بود. عمده انتقادات از جانب ارتش رژیم است که با اشاره به هزینه سالانه ۱۰ میلیارد دلاری و نیاز به استقرار ۴ تیپ نظامی به طور مستمر در غزه برای کنترل اوضاع خواستار واگذاری اداره این منطقه به تشکیلات خودگردان یا نیروهای غیرفلسطینی شده است.

در مقابل نتانیاهو با استدلال اینکه نمی خواهد غزه به «فتحستان» تبدیل شود تحت فشار نیروهای تندرو درون کابینه حاضر به واگذاری اداره امور به ارتش شده است. این اقدام دهن کجی آشکار به مذاکرات سه جانبه امارات با اسرائیل و آمریکا درخصوص طرحی است که ابوظبی با چراغ سبز تل‌آویو در سازمان ملل هم از آن رونمایی کرده بود.