تحریم‌های جهانی علیه اسرائیل از کاغذ خارج شده و به مزارع و داروخانه‌های این رژیم رسیده است؛ حالا نه میوه‌ای صادر می‌شود، نه دارویی اسرائیلی در اروپا خریدار دارد.
رسانه‌های اسرائیلی طی روزهای اخیر به شدت از گسترش موج‌های تحریم‌های اقتصادی، علمی و هنری علیه اسرائیل در سطح جهان خبر داده‌اند و این روند را به «سونامی سیاسی» تشبیه کرده‌اند که بازارهای صادراتی این رژیم را به شدت تهدید می‌کند. علائم و نشانه‌ها حاکی از افزایش روزافزون رد و انزوای محصولات اسرائیلی در بازارها و نمایشگاه‌های بین‌المللی است که به تضعیف جایگاه تجاری این رژیم منجر شده است.

سقوط صادرات اسرائیل در بازارهای جهانی

کانال ۱۲ اسرائیل در گزارشی اعلام کرد صادرات اسرائیل با بحرانی واقعی مواجه است، چرا که جهان به شدت از دریافت کالاهایی که برچسب «ساخت اسرائیل» دارند خودداری می‌کند. بازارهای مختلف در دنیا دیگر تمایلی به خرید محصولات اسرائیلی در حوزه‌های متنوع ندارند و این نشان‌دهنده تشدید بی‌سابقه تحریم‌ها است.

مزارع پر از میوه‌های فاسد، داروها بدون مشتری در اروپا

نینی گلدفاین، معاون مدیرعامل شرکت مشاوره مدیریتی «NSG» اسرائیل در این باره گفت: «تحریم‌های آرام و بی‌صدا دیگر وجود ندارد و اکنون این تحریم‌ها به شکلی پر سروصدا و آشکار درآمده‌اند».وی تاکید کرد که این وضعیت مستقیماً به زیان شرکت‌های اسرائیلی و کاهش چشمگیر تجارت خارجی آنها منجر شده است.یک کشاورز اسرائیلی نیز اظهار داشت که فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ از خرید محصولات کشاورزی اسرائیل خودداری می‌کنند، زیرا نگران واکنش منفی مصرف‌کنندگان هستند. او افزود که اکنون مزارع اسرائیل پر شده از میوه‌هایی که هیچ راهی به بازارهای جهانی نیافته‌اند.کد تجاری اسرائیل (792) در لیست سیاه مشتریاناور لیف هار، مدیرعامل شرکت «ردفاین» فعال در حوزه محصولات بهداشتی، گزارش داد که برخی توزیع‌کنندگان اروپایی به طور صریح اعلام کرده‌اند قادر به عرضه محصولات این شرکت به دلیل برچسب «ساخت اسرائیل» نیستند. حتی کد تجاری اسرائیل که با عدد ۷۹۲ آغاز می‌شود، به دلیلی برای رد خرید محصولات تبدیل شده است.لی هار افزود که قرارداد توزیع سالانه ۳ میلیون دلاری در اروپا بسته است، اما شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی به دلیل فشارهای سیاسی با مشکل مواجه شده است. در نمایشگاهی در لهستان در سال ۲۰۲۵ به او توصیه شده بود که به زبان عبری صحبت نکند، امری که وی آن را ضربه‌ای جدی به تصویر کشورش توصیف کرد.

شرکت‌های آسیایی تحت فشار افکار عمومی

گلدفاین نیز تصریح کرد که از آغاز جنگ اخیر، شرکت‌های جهانی تمایلی به همکاری با اسرائیل ندارند. او افزود که شرکای تجاری در آسیا و اقیانوسیه از فشارهای خانوادگی و اجتماعی برای قطع همکاری با شرکت‌های اسرائیلی که «مالیات به کشوری غیر اخلاقی می‌پردازند»، سخن گفته‌اند.وی تاکید کرد که این روند نگران‌کننده‌ای است که نه تنها شرکت‌های بزرگ بلکه هر شهروند و صاحب کسب‌وکار کوچک اسرائیلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این موج تحریم‌ها با سرعتی نگران‌کننده در حال گسترش است.