با بازگشت سیاست‌های تعرفه‌ای ترامپ، پنج کشور بزرگ و اتحادیه اروپا به همراه غول‌های هوافضا، زنگ خطر را برای صنعت هوانوردی جهان به صدا درآوردند که این تصمیم بازار جهانی هواپیما را وارد یک بحران تازه می‌کند.
در پی تصمیم دولت دونالد ترامپ برای اعمال تعرفه‌های جدید بر واردات هواپیماهای تجاری و قطعات آن، موجی از نگرانی سراسر صنعت هوانوردی و اقتصاد جهانی را فرا گرفته است. کانادا، چین، ژاپن، مکزیک و سوئیس در کنار اتحادیه اروپا، با ارسال نامه‌هایی به وزارت بازرگانی آمریکا، هشدار داده‌اند که این سیاست می‌تواند زنجیره تأمین جهانی را مختل کند و هزینه‌ها را برای شرکت‌های هواپیمایی و مسافران افزایش دهد.اتحادیه اروپا در واکنش اعلام کرده که روابط تجاری با آمریکا باید تقویت شود، نه اینکه با محدودیت‌های تجاری تضعیف گردد. این اتحادیه حتی گزینه‌های مقابله‌ به‌ مثل را برای حفظ شرایط برابر بررسی می‌کند. شرکت‌های هواپیمایی از جمله بوئینگ و جت‌بلو، نیز خواستار حفظ معافیت‌های تعرفه‌ای طبق توافق‌نامه هواپیماهای غیرنظامی ۱۹۷۹ شده‌اند؛ توافقی که سالانه میلیاردها دلار سود برای صنعت هوانوردی آمریکا به ارمغان آورده است.در همین حال، مکزیک اعلام کرده که تنها در سال گذشته ۱.۴۵ میلیارد دلار قطعات هواپیما به آمریکا صادر کرده و اتحادیه اروپا نیز تراز تجاری مثبت آمریکا در حوزه هواپیما (صادرات هواپیما از ایالات متحده دارای ارزش تقریبی ۱۲ میلیارد دلار است، اما فقط در حدود ۸ میلیارد دلار هواپیما به ایالات متحده صادر کرده است) را یادآور شده است. شرکت‌های هواپیمایی و گروه‌های تجاری هشدار داده‌اند که تعرفه‌های جدید (تعرفه ۱۰ درصدی ترامپ بر تمام واردات هواپیما و قطعات آن)، قیمت بلیت و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را افزایش خواهد داد و به زنجیره تأمین جهانی آسیب می‌زند.
در این میان، اتحادیه کارگران هوافضای آمریکا از سیاست‌های حمایتی استقبال کرده و کاهش اشتغال در این صنعت را به‌عنوان دلیلی برای حمایت از تولید داخلی مطرح کرده است. اما بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی معتقدند که این تعرفه‌ها نه تنها به اشتغال کمکی نمی‌کند، بلکه رقابت‌پذیری و ایمنی پروازها را هم به خطر می‌اندازد.