بر اساس شواهدی که دادستانها در جلسه محاکمه ضد انحصار گوگل در روز چهارشنبه ارائه کردند، یکی از مدیران گوگل به همکارانش گفته بود هدف کسبوکار تبلیغات آنلاین نوپای این شرکت در سال 2009، «درهم شکستن» شبکههای تبلیغاتی رقیب است.
به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، این بیانیه صحت ادعای وزارت دادگستری ایالات متحده را تأیید میکند که گوگل به دنبال کنترل انحصاری بازار تبلیغاتی ناشران اخبار و اطلاعات و شبکههای تبلیغاتی بوده و تلاش کرده تا بر بازار تبادلات تبلیغاتی هم تسلط یابد.
دادستانها همچنین شواهدی ارائه کردند که نشان میدهد کارمندان گوگل در مورد محصولات و خدمات این شرکت چگونه فکر میکردند.
دیوید روزنبلات، رئیس سابق بخش تبلیغاتی گوگل دیسپلی، در مورد راهبُرد این شرکت در اواخر سال 2008 یا اوایل سال 2009، بر اساس یادداشتهایی که در دادگاه نشان داده شد، گفته بود: “ما قادر خواهیم بود شبکههای دیگر را در هم بشکنیم و هدف ما این است.”
گوگل این اتهامات را رد میکند و میگوید با رقابت شدید شرکتهای تبلیغات دیجیتال رقیب روبرو است.
روزنبلات در سال 2008 زمانی که شرکت فناوری تبلیغاتی سابق خود، DoubleClick را از مؤسسان آن خریداری کرد، به گوگل آمد و سال بعد آن را ترک کرد.
یادداشتهای مربوط به سخنرانیهای او نشان میدهد که وی در مورد مزایای تصاحب و واپایش کامل فناوری تبلیغات برخط بارها بحث کرده است.
گوگل به علت انحصارطلبی در بازار تبلیغات برخط برای از میدان به دورکردن رقبا در یک دهه اخیر بارها در نقاط مختلف جهان جریمه شده است