سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سیاست بانک‌ها تولید را زمین زده است گفت: در مجلس به دنبال این هستیم که مسیر بانک‌ها تغییر کند.

فاطمه مقصودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس، در مورد تسهیلات بانک‌ها به بخش تولید اظهار داشت: سیاست بانک‌ها تولید را زمین زده است. ما این موضوع را بررسی خواهیم کرد. وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند نقدینگی باید به سمت تولید برود آقایان نقدینگی را برای آقازاده‌ها میلیاردی می‌فرستند.

وی افزود: تا الان بانک‌‎ها این‌قدر واضح و شفاف عمل نمی‌کردند اما الان تشت آن‌ها از بالا پشت‌بام افتاده و صدای آن بلند شده است. شما به یک واحد تولیدی که سرمایه در گردش نیاز دارد وام نمی‌دهید که ۲۰ تا جوان هم مشغول کار شوند بعد از این طرف تکلیف می‌کنید که یک نفر میلیاردی وام بگیرد، این معنی ندارد.

مقصودی بیان کرد: ما با قدرت نظارتی که داریم وظیفه داریم و رسالت ما این است که پیگیری کنیم. ما دنبال این هستیم که بانک‌ها مسیرشان را عوض کنند و به تولید بپردازند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اگر نقدینگی وجود دارد سود آن باید به همه مردم برسد. وقتی نقدینگی به سمت تولید می‌رود کشور و بنیه اقتصادی آن را قوی می‌کند و همه نفع آن را می‌برند؛ اما وقتی رفت به جیب یک شخص خاص رانت ایجاد می‌شود و توازن به هم می‌خورد و بانک‌ها دچار ناترازی می‌شوند و این می‌شود که بانک‌ها مشکل پیدا می‌کنند.

وی درباره ابزار مجلس برای تغییر مسیر بانک‌ها چیست، گفت: ابزار ما قانون است وقتی قانون را تصویب کنیم همه باید اجرا کنند. البته متأسفانه بعضی از مصوبات مجلس روی زمین ماند و خلاف قانون هم عمل کردند. در حال حاضر ما باید یک مقدار فشار و نظارت را بیشتر کنیم.

به گزارش فارس؛ گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ و تبصره ۱۸ این قانون که در جلسه هیئت عمومی دیوان محاسبات بررسی شد، نشان داد که از ۵۰ همت تسهیلات تکلیفی ایجاد اشتغال در استان‌ها تنها ۱۶ درصد و از ۵۰ همت ملی نیز تنها ۳۴ درصد تخصیص‌ یافته است.

مهدی کیایی، سخنگوی هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور اخیراً گفت که با دستور دستغیب دیوان محاسبات کشور مقرر شد، این نهاد نظارتی با هماهنگی بانک مرکزی نحوه اجرا و عدم تحقق ۵۰ درصدی این تسهیلات را مورد بررسی قرار دهد.