لاریجانی با استفاده از ادبیات پلتفورم های تاکسی های اینترنتی(که یکی از آشنا ترین ، ملموس ترین مفاهیم برای شهروندان است) مستقیما مردم را خطاب قرار داده و به میدان طلبیده است تا به "مقصد" برسد. نوع جدیدی از سیاست ورزی علی لاریجانی که تاکنون کمتر سابقه داشته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی تابناک، چه از علی لاریحانی خوشمان بیاید چه نه، باید قبول کرد که او از معدود سیاستمداران استخوان دار کشور است که از روزهای اول پیروزی انقلاب در حساس ترین نقاط تصمیم سازی و تصمیم گیری مثل صداوسیما و سپاه بوده است. انتساب های فامیلی چون دامادی آیت الله مطهری(ایدئولوگ انقلاب اسلامی) هم به او کمک کرده است تا جای پای محکم و ثابتی در چهل سال اخیر داشته باشد.

لاریجانی اهل عجله نیست و بقول خودش مثل “قالیبافان ایرانی” حوصله زدن گره ها و رج های ظریف را دارد و برای نتیجه هم عجله ای ندارد، اما بنظر می رسد این صبر در حال تمام شدن است. ریاست صداوسیما در دهه هشتاد که دوست و دشمن آن را نقطه عطفی در مدیریت این سازمان عرض و طویل می دانند تا مدیریت پرونده هسته ای بعد سه دوره ریاست مجلس شورای اسلامی و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت و مدیریت موضوع روابط ایران و چین علی لاریجانی تبدیل به شخصیتی کرده است که در شرایط خاص و بغرنج، ناخوداگاه نگاهها به سمت او خیره می شود، هرچند لاریجانی سابقه دو ناکامی بزرگ را در هم در کارنامه خود دارد: یکی شکست تلخ در انتخابات ۱۳۸۴ و دیگری رد صلاحیت غیرمنتظره در انتخابات ۱۴۰۰

حالا علی لاریجانی دوباره آمده است با یک توئیت معنا دار و پر تفسیر ، حرکتی نو در کارزارهای انتخاباتی که تاکنون همین توئیت بیش از یک و نیم میلیون بازدید داشته است و توانسته فضای انتخاباتی در شبکه های مجازی را کاملا تحت تاثیر خود قرار دهد. در انتخابات ۱۴۰۰ هم علی لاریجانی از سکوی کلاب هاوس با ظرافت و زیرکی استفاده کرد ولی این بار ترجیح داده است با توئیتر(ایکس فعلی) بازی بزرگ خود را شروع کند.

لاریجانی با استفاده از ادبیات پلتفورم های تاکسی های اینترنتی(که یکی ازآشنا ترین، ملموس ترین مفاهیم برای شهروندان است) مستقیما مردم را خطاب قرار داده و به میدان طلبیده است تا به “مقصد” برسد. نوع جدیدی از سیاست ورزی علی لاریجانی که تاکنون کمتر سابقه داشته است.

اما رمزگشایی و نشانه شناسی همین توئیت کوتاه علی لاریجانی می تواند نشان دهد چه در سر علی لاریجانی می گذرد و او میخواهد “بازی بزرگ” انتخاباتی اش را چگونه جلو ببرد.
تیر آخر لاریجانی؛

نکته اول: مشکل/ابهام بزرگ لاریجانی رد صلاحیت غیرمنتظره و عجیب او در انتخابات ۱۴۰۰ بود. این توئیت با نیم نگاهی به آن اتفاق نوشته شده است. بنظر می رسد لاریجانی در طول دوسال اخیر و بعد از نامه نگاری های متعدد با شورای نگهبان و درخواست اعلام دلایل رد صلاحیت اش که همواره با پاسخ”محرمانه است! نمی توانیم بگوییم” مواجه شده است، تصمیم گرفته است بدون رایزنی دوباره و به اصطلاح گرفتن “اوکی” وارد صحنه شود و توپ را به زمین طرف مقابل انداخته است. اگر این بار تایید صلاحیت شود، عملا یک بازگشت شکوهمند خواهد داشت که یک “عذرخواهی غیررسمی ” هم به آن سنجاق شده است. رد صلاحیت مجدد شخصیتی که اکنون حکم مستقیم از رهبرانقلاب دارد و رهبری خواستار “دلجویی و جبران” بخاطر آن رد صلاحیت شده بودند نیز هزینه ها و نگرانی های جدیدی را می آفریند. اشاره معنی دار به مقصد اول (وزارت کشور) و مقصد دوم(پردیس پاستور) نشان می دهد او عزم اش را برای بازی بزرگ و حتی بازی آخر جزم کرده است و تصمیم بزرگ و سخت تایید یا عدم تایید صلاحیت را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است.

نکته دوم این است که بنظر می رسد جواد آذری جهرمی، از وزرای شاخص دولت روحانی نقش مهمی در کمپین علی لاریجانی دارد و حتی طراح این کمپین جدید علی لاریحانی است. اذری جهرمی در همان لحظات اول پست لاریجانی را به اشتراک گذاشت و پوریا استراکی از چهره های رسانه ای نزدیک به دولت روحانی بلافاصله عکس دو نفره لاریجانی و آذری جهرمی را منتشر کرد و به معاون اولی آذری جهرمی اشاره کرد، نکته ای که نمی تواند بدون هماهنگی لاریجانی بیان شده باشد.

با نگاهی به ارایش سیاسی و قضای رسانه ای می توان دریافت که سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبهه پایداری و به اصطلاح سوپر انقلابی ها توانسته است خود را بعنوان یکی از قطب های انتخابات ۱۴۰۳ جا بیاندازد .

لاریجانی نیز دقیقا همین را می خواهد، دو قطبی لاریجانی- جلیلی اگر بتواند یخ حضور و مشارکت طبقه متوسط و شهروندانی را که در ترافیک تحریم و معیشت به “مقصد” نرسیده اند را با لاریجانی همراه کند و طعم شکست دوباره ای را به جلیلی بچشاند، این نکته را می توان از براشفتگی نزدیکان و همفکران جلیلی از توئیت طلایی لاریجانی دریافت.

مسعود براتی از مشاوران سعید جلیلی با عصبانیت ضمن انتشار توئیت لاریجانی نوشت : متاسفانه اسنپ و تپسی به محدوده ریاست جمهوری نمی‌توانند بروند. باید در گیت ۱۲ فروردین پیاده شوید و باقی مسیر را پیاده برید…

مالک شریعتی نماینده تهران و از چهره های نزدیک به زاکانی نیز جدال توئیتری با جواد اذری جهرمی را اغاز کرد و با ادبیاتی سخت خطاب به وزیر ارتباطات دولت روحانی و معاون اول احتمالی لاریجانی . با هشتگ ‎#طناز_امنیتی نوشت: دعوت کن بیاییم در “باغ گیلاس” معروف بچه‌های مدرسه شما، بعد از تحلیل “ژنراتور”، درباره ابعاد پروژه نان و آب‌دار ‎#قاچاق_مکالمات صحبت کنیم تا تربیت و طنازی برای هميشه یادت بره!