به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مویرا دونگان، در گاردین نوشت: در مناظره اخیر استانداردها و انتظارات از ترامپ بسیار پایین بود. اما او حتی نتوانست به همین اندازه از انتظارات هم پاسخ بدهد و عملکرد خوبی داشته باشد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق با نگرانی‌های فزاینده‌ای از درون حزب خود مواجه شده است که می‌گویند او دیگر […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مویرا دونگان، در گاردین نوشت: در مناظره اخیر استانداردها و انتظارات از ترامپ بسیار پایین بود. اما او حتی نتوانست به همین اندازه از انتظارات هم پاسخ بدهد و عملکرد خوبی داشته باشد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق با نگرانی‌های فزاینده‌ای از درون حزب خود مواجه شده است که می‌گویند او دیگر استقامت، سبکی یا هوشیاری ذهنی برای شکست دادن کامالا هریس را ندارد. ترامپ در روز سه‌شنبه، در اولین مناظره‌اش در برابر کامالا هریس، توضیحاتی گیج‌کننده، نامنسجم و مملو از دروغ را ارائه کرد، کاری نکرد و نتوانست کاری کند تا ترس جمهوری‌خواهان از ضعف‌هایش برطرف شود. 

هریس، پس از یک یا دو ضربه که هنگام شروع مناظره دریافت کرد، عصبی به نظر می رسید. اما او دست به حمله ای روشمند به ترامپ زد و بارها او را خودخواه، ناصادق و ضعیف جلوه داد. ترامپ که در ابتدا سعی داشت حملاتی را درمورد مساله تورم به سمت هریس انجام دهد، به زودی حرف‌هایش به داد و بیدادهای نژادپرستانه، دفاع از اظهارات و سوابق گذشته خود، حمله به جو بایدن که در مقابل او قرار نمی‌گیرد، و دروغ‌های قدیمی درباره کودک‌کشی، خیال‌پردازی‌هایی درباره جهان خلاصه شد. جنگ جهانی سوم، مقایسه‌های عجیب ایالات متحده با ونزوئلا، یک فانتزی نژادپرستانه بیمارگونه درباره مهاجرانی که حیوانات خانگی سفیدپوستان را می‌کشند و می‌خورند و عملیات تراجنسیتی بر روی بیگانگان غیرقانونی در زندان‌ها و ادعاهای نادرست او مبنی بر برنده شدن در انتخابات ۲۰۲۰ از دیگر موارد مورد اشاره دونالد ترامپ در مناظره اخیر بودند.

ترامپ یک شخصیت «کتاب‌باز» است!/ اما هریس می‌تواند داستان جدید بنویسد

ترامپ قبلاً هم مناظره‌های بدی داشته است – از جمله در برابر هیلاری کلینتون، که در نهایت او را در سال ۲۰۱۶ شکست داد. اما دلایلی وجود دارد که گمان کنیم عملکرد او در روز سه‌شنبه ممکن است واقعاً به شانس‌های انتخاب مجدد او آسیب برساند، به گونه‌ای که نجات از این وضعیت برای او دشوار شود. تعداد روزهای قبل از رای دادن رای دهندگان کاهش مدام در حال کاهش است. به طور گسترده پیشبینی می‌شد که مناطره ترامپ و هریس رقابتی باشد بر سر اینکه چه کسی می‌تواند نامزد دموکرات را به بهترین شکل تعریف کند.

اما ترامپ نتوانست به طور موثر حملاتی را نسبت به هریس انجام دهد و در عوض بیشتر شب را در زمینی که حریفش برای او انتخاب کرده بود، به مشاجره گذراند. او مدام اظهارات گذشته خود را مطرح می‌کرد، از شکایات علیه دشمنان سابق زنده و مرده خود حرف می‌زد و  ادعا می ‌رد که توسط نیروهای گسترده‌ای مورد ظلم قرار گرفته است، و در ارجاعاتی به تئوری‌های توطئه در مورد درستی خود و شرارت دشمنانش داد سخن می‌داد.

این نسخه‌ای از ترامپ نیست که در گذشته برای رای دهندگان جذاب به‌نظر می‌رسید. در سال ۲۰۲۰، در اولین مناظره ترامپ علیه جو بایدن، عملکرد تهاجمی و دیوانه‌وار ترامپ باعث شد که بایدن نامزد آن زمان با عصبانیت بگوید: “خفه می‌شوی، مرد؟” این لحظه‌ای بود که برای مخاطبان آمریکایی اکران شد، آنها می‌توانستند ناامیدی خسته‌شده‌شان از ترامپ را از طریق یک صدای دیگر روی صفحه ببینند. هریس در یک عملکرد کمتر خشمگینانه و عمدی در روز سه‌شنبه، بارها ترامپ را به‌عنوان یادگاری خسته‌کننده از گذشته‌ای ناخوشایند معرفی کرد و خود را به‌عنوان وقفه‌ای با طراوت که می‌تواند کشور را به آینده برساند، معرفی کرد.

هریس توسط برخی از اعضای حزب خود به دلیل نداشتن یک برنامه سیاسی به اندازه کافی روشن مورد انتقاد قرار گرفته است، اما این بیشتر از هر کاغذ سفیدی که کارکنانش ممکن است منتشر کنند، دلیلی برای نامزدی او است: او می خواهد به طور معناداری از دوران ترامپ جدا شود. هدف از اجرای مناظره او این بود که این پیام را منتقل کند که انتخاب رامپ آنقدر هولناک و ترسناک و  اجتناب ناپذیر نبود و آمریکایی‌ها از این تصور که او فردی خنده دار و کوچک و قابل شکست دادن است، در سل ۲۰۱۶ تسلیم ترامپ شدند. 

حملات هریس به مردانگی او هم ضربه می‌زد. او بارها به رهبران نظامی آمریکا اشاره کرد که با ترامپ کار کرده بودند و به گفته او را برایش “مایه شرم” به‌حساب می‌آمدند.  دوستی که با او مناظره را تماشا کردم و  متخصص روانکاوی است، تاکتیک‌های هریس را به عنوان «اختگی نمادین» توصیف کرد. ترامپ  فریاد زد و با توهین ناله کرد، عصبانیتش به تصویری که هریس  می‌خواست و او را لاغر و ضعیف توصیف می‌کرد، اعتبار می ‌خشید.

شاید نقطه برجسته شب در پاسخ هریس به سؤال دوم بحث، در مورد حق سقط جنین مربوط بود. ترامپ که موضعش در مورد سقط جنین تقریباً به اندازه جزر و مد تغییر می‌کند، مدعی شد که سهم او در پایان Roe v Wade تنها “آنچه مردم می خواستند” را برآورده می‌کرد. هریس با سخنرانی  پرشور از محرومیت‌های مادی و تحقیرهای تحمیلی بر کسانی که به دنبال سقط جنین هستند پاسخ داد و زنانی که برای تأمین هزینه‌های مالی کودکانی که در حال حاضر دارند مشکل دارند تا کسانی که قربانی تجاوز جنسی شده‌اند سخت گفت.

اوایل شب، در یک لحظه نادر از شفافیت و صداقت، ترامپ از برنامه‌های سیاسی خود برای ایالات متحده صحبت کرد. او گفت: من یک کتاب باز هستم. “همه می‌دانند که من قرار است چه کار کنم. و این درست بود، هرچند شاید نه آنطور که او می‌خواست. ترامپ در حال حاضر یک شخصیت کاملاً آشنا و قابل پیش‌بینی است، شخصیتی که همیشه می‌توانید برای دنبال کردن ارضای خودشیفتگی و منافع شخصی مبتذل به او تکیه کنید. اگر او یک کتاب باز است، آمریکایی‌ها از قبل پایان آن را می‌دانند. کمپین هریس شرط بسته است که می‌تواند داستان جدیدی را برای امریکایی‌ها بنویسد.
 

ترجمه: مهسا مژدهی

۳۱۱۳۱۲