دونالد ترامپ با تهدید به تعرفه ۱۰۰ درصدی بر فیلم‌های خارجی، خود را ناجی مشاغل سینمایی معرفی می‌کند؛ اما مدیران غول‌های هالیوودی می‌گویند درد اصلی نه خارج، که درون آمریکاست: فرار تولیدات از کالیفرنیا به‌خاطر نبود مشوق‌های پایدار، زنگ خطر واقعی است که ترامپ نادیده می‌گیرد.
در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا از ایده وضع تعرفه ۱۰۰ درصدی بر فیلم‌هایی که خارج از آمریکا تولید می‌شوند برای حفظ مشاغل آمریکایی دفاع کرده است، اما رؤسای استودیوهای بزرگ هالیوود می‌گویند آنچه صنعت سرگرمی واقعاً به آن نیاز دارد، اصلاح ساختار مشوق‌های تولید در ایالت کالیفرنیاست.شماری از مدیران ارشد هالیوود گفته‌اند که دغدغه فوری‌تری از وضع تعرفه برای حفظ تولیدات در خاک آمریکا، به‌ویژه در کالیفرنیا لازم دارند.راوی آهوژا، رئیس و مدیرعامل شرکت سونی پیکچرز اینترتینمنت، گفت: این یک مسئله خیلی مهم است. به نظرم وقتی صحبت از خروج تولیدات می‌شود، موضوع بیشتر به کالیفرنیا برمی‌گردد تا کل کشور آمریکا. درست است که خیلی از تولیدات از آمریکا خارج شده، اما وضع برای کالیفرنیا حتی بدتر است.او توضیح داد که نمایندگان صنعت، از جمله سونی پیکچرز، با دولت ایالتی کالیفرنیا در حال همکاری برای تدوین قوانینی هستند که بتواند به این وضعیت کمک کند. آهوژا گفت مسئله اصلی، طبعاً اقتصادی است «اگر مشوق‌ها در آمریکا از سایر جاها قوی‌تر باشن، استودیوها هم اینجا فیلم می‌سازن. چیزی که در کار ما زیاد فراموش می‌شود پایین بودن حاشیه سود است – چیزی حدود ۱۰ درصد برای هر استودیو. این صنعت سودهای سرشار ندارد. تهیه‌کننده‌ها هم طبیعتاً می‌روند جایی که به‌صرفه‌تر باشه، پس هر چه آمریکا رو به‌صرفه‌تر کنیم، بهتر است.»
او افزود در برخی موارد، ضرورت‌های خلاقانه تعیین می‌کنند که تولید در خارج انجام شود. مثلاً فیلم «پادشاه زن» از سونی در آفریقای جنوبی تصویر‌برداری شد. این فیلم محصول ۲۰۲۲ با بازی وایولا دیویس درباره ژنرال جنگجویان زن پادشاهی آفریقای غربی در قرون هفدهم تا نوزدهم بود. آهوژا گفت: فرقی نمی‌کند مشوق‌های مالی چه باشد، آن فیلم باید آنجا ساخته می‌شد. خیلی اوقات این دست عوامل هستند که تعیین کننده هستند.کیسی بلویز، رئیس و مدیرعامل اِچ‌بی‌او-مکس، با او موافق بود و گفت مسئله اصلی، واقعاً به کالیفرنیا برمی‌گردد. بلویز گفت: مشکل اینجاست که چون مشوق‌های کالیفرنیا سقف دارند، باید وارد قرعه‌کشی شوی و اصلاً معلوم نیست که پروژه‌ات مشمول معافیت مالیاتی بشود یا خیر. وقتی مقایسه می‌کنی با آتلانتا یا کانادا که مشوق را تضمین می‌کنند، طبیعتاً آن مکان‌ها جذاب‌تر می‌شوند. اگه کالیفرنیا بتواند این مسئله را حل کند، ورق برمی‌گردد. صنعت سرگرمی این‌جاست. زیرساختش این‌جاست. ولی این بلاتکلیفی درباره مشوق‌ها برنامه‌ریزی را سخت کرده است.مایک هاپکینز، رئیس پرایم ویدیو و استودیوهای آمازون‌ـ‌ام‌جی‌ام، گفت شرکت او هم ترجیح می‌دهد پروژه‌هایش را در کالیفرنیا تولید کند، ولی اذعان داشت که تضمین مشوق‌ها از سوی دولت ایالتی بسیار مهم است. او گفت این تصور غلط وجود دارد که این مشوق‌ها خرج دستمزد بازیگران بزرگ می‌شود، «ما پول نمی‌گیریم که به تام کروز یا بازیگران دیگر بدهیم. این دست بازیگران هرجا که باشند این دستمزدها را خواهند گرفت. مشوق‌ها در واقع به عوامل تولید اختصاص می‌یابد.
پرلنا ایگبوکوه، رئیس استودیوهای تلویزیونی اِن‌بی‌سی و بخش تولیدات داستانی پیکاک، نیز با سایر سخنرانان هم‌نظر بود. او گفت: ما که صبح بیدار نمی‌شویم و بگوییم: وای، دلم می‌خواهد امروز بروم بوداپست کار کنم!»او افزود: هدف ما این است که تهیه‌کننده‌ها، نویسنده‌ها و قصه‌گوها بتوانند منابع لازم برای ساخت داستانشان را در اختبار داشته باشند– از لوکیشن تا منابع مالی. دبورا کان، نویسنده و خالق سریال «دیپلمات» که فصل سوم آن در حال تولید است، گفت: ما داریم خارج از کشور تصویر‌برداری می‌کنیم چون داستان‌مان در لندن می‌گذرد و ما به قصر و کاخ نیاز داریم – که اینجا به‌اندازه کافی نداریم. اعلامیه ناگهانی ترامپ در تاریخ ۴ می در پلتفرم تراث سوشال مبنی بر اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی بر تمام فیلم‌هایی که در «سرزمین‌های خارجی» ساخته شده‌اند، نه تنها بر اندام بازار‌های خارجی صنعت سرگرمی بلکه بر استودیوهای بزرگ داخل آمریکا نیز لرزه انداخته است.درحالی‌که هالیوود و کاخ سفید پس از اعلامیه دونالد ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه ١٠٠ درصدی بر فیلم‌های خارجی هنوز سردرگم هستند، اما بازار سرمایه واکنشی قطعی نشان داد و ارزش سهام شرکت‌هایی چون نتفلیکس، پارامونت و وارنر برادرز بلافاصله افت کردند.ترامپ در اعلامیه خود مدعی شد که صنعت سینمای آمریکا «به‌سرعت» در حال «مرگ» است. او گفت: کشورهای دیگر با ارائه انواع مشوق‌ها، در تلاش‌اند فیلم‌سازان و استودیوهای ما را از کشور دور کرده و به‌سوی خود جذب کنند.
اما به نظر می‌رسد او بر اثرات جانبی اعمال این تعرفه آگاهی نداشته است؛ چرا که بسیاری از فیلم‌هایی که توسط استودیوهای آمریکایی تولید می‌شوند، در کشورهای خارجی تصویر‌برداری می‌شوند، در حالی که مرحله نهایی تولید آن‌ها در خاک آمریکا انجام می‌گیرد و این ضربه‌ای مستقیم به فعالین این حوزه در آمریکاست.از سوی دیگر آمریکا به‌مراتب بزرگ‌ترین صادرکننده فیلم در جهان است. طبق داده‌های انجمن فیلم آمریکا (MPA)، ارزش صادرات فیلم در این کشور حدود سه برابر واردات آن است و استودیوهای آمریکایی معمولاً بخش عمده درآمد گیشه جهانی را از آن خود می‌کنند؛ بنابراین، احتمال وضع هرگونه تعرفه تلافی‌جویانه از سوی کشورهای هدف تعرفه ترامپ می‌تواند اثری فاجعه‌بار داشته باشد.برای نمونه، پرفروش‌ترین فیلم سال گذشته در جهان یعنی «درون بیرون ٢» توسط شرکت آمریکایی دیزنی تولید شده بود، اما ۶۱.۶ درصد از ۱.۷ میلیارد دلار درآمد گیشه‌اش از بازارهای خارج از آمریکا به دست آمد.به همین ترتیب، ۵۶ درصد از فروش جهانی فیلم «باربی»، محصول شرکت وارنر برادرز که سال پیش از آن صدرنشین گیشه بود، از توزیع بین‌المللی حاصل شد.حالا باید دید جزئیات این طرح جنجالیِ ساکن تازه کاخ سفید که اکنون واکنش استودیوداران را نیز برانگیخته است-هرچند محافظه‌کارانه-چه زمانی و با چه کیفیتی اعلام خواهد شد، و آیا ترامپ و اطرافیانش درک و آگاهی کافی از سینما و سازوکار اقتصادی این صنعت عظیم دارند و آیا با آگاهی از خم‌و‌چشم این صنعت پولساز وارد جنگ تعرفه‌ای با آن شده‌اند یا خیر.