رضا مهدوی دبیر جشنواره بینالمللی موسیقی فجر با بیان انتظارات خود از دولت چهاردهم در عرصه موسیقی گفت: انتظار داریم این دولت به موسیقی نگاه کلان داشته باشد تا در جشنوارهها و مسابقات ایرانی موسیقیدانها شرکت کنند.
به گزارش نیمروز 24 به نقل از خبرگزاری فارس ایران از گذشتههای دور خاستگاه موسیقیهای غنی بوده اما آنطور که باید به آن توجه نشده و در نیم قرن گذشته بیشتر سلیقهای با آن برخورد میشود.در این سری از سلسه گزارشهای انتظارات هنرمندان از دولت چهاردهم با رضا مهدوی دبیر جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به گفتوگو پرداختیم.
سندملی موسیقی؛ محل اتکای موسیقیدانها
رضا مهدوی دبیر جشنواره بینالمللی موسیقی فجر با اشاره به مهمترین کارهایی که دولت چهاردهم در عرصه موسیقی باید انجام دهد، گفت: در وهله اول دولت باید به سندملی موسیقی به معنای واقعی بپردازد. در این موضوع اشکالاتی وجود دارد که باید رفع شود و تمام گونههای موسیقی بتوانند از آن بهرهمند شوند. مجوزهای حاکمیتی باید در تمام فلات ایران باید جایگاه ویژه داشته باشد و موسیقی مجوزدار بتواند در همه جا صحنه داشته باشد. وی در این رابطه توضیح داد: این سند باید محل اتکایی باشد تا موسیقیدانها با میل و رقبت به آن استناد کنند و هرجا به آن نیاز داشتند مبتتی بر بند بند سند مشخص باشد. شاکله سند در بایدها و نبایدها باید باشد و فرمانی تا هویت و شانیت موسیقی ایرانی از طریق حاکمیت برای جامعه موسیقی تضمین کند. این سند از دولت سیزدهم به ارث رسیده و لازم است تا دولت بعدی آن را پیگیری کند.

تغییر واژه دفتر به مرکز موسیقی
این پژوهشگر موسیقی خاطرنشان کرد: مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 84 به نام دفتر موسیقی تغییر نام داد و جایگاه مرکزیت خود را از دست داد در صورتی که دفتر موسیقی صداوسیما، حوزه هنری، شهرداریها و حتی مراکز موسیقی از واژه مرکز استفاده میکنند. این اتفاق هم به لحاظ حقیقی و هم حقوقی در مرکزیت مرکز ثقل موسیقی ایران رعشه ایجاد میکند. واژه دفتر در مراکز دولتی خیلی وجاهت قانونی ندارد. امیدواریم در دولت چهاردهم از لحاظ تیتر، جایگاه، امکانات و توانمندی به هر شکل قدرت واقعی خود را با نام مرکز بتوانند استیفا کنند.مهدوی با اشاره به توجه به جایگاه جشنواره در دولتها اظهار کرد: متناسب با شان انقلاب اسلامی باید بودجههای مناسب به جشنوارههای فجر، جوانان و نواحی داده شود. ما در دولت قبل افزایش بودجه داشتیم و تمام تلاشها این بود در عرصه فرهنگ نسبت به دورههای قبل فراوانیها بیشتر شود و سد راهها برکنار رود؛ چرا که دولت شهید رئیسی به صورت جهادی عمل میکردند. انتظار داریم دولت چهاردهم با همین روحیه جهادی در عرصه فرهنگ و هنر به خصوص موسیقی با جان و دل وارد شوند و سعی کند دیدگاههای غلط را تثبیت کرده و موسیقی ایرانی در امنیت شغلی جا پای خود را سفت کند.
استفاده از تمام ظرفیتهای موسیقی
وی افزود: در توسعه کمی و کیفی موسیقی نه تنها در ایران بلکه در فرامرزها بتوانند موسیقی را به جهان معرفی کنند. در حال حاضر در مسابقات المپیک هستیم اما موسیقی شایستهای که باید از قبل فکر میشد و همراه کاروان ورزشکاران ایرانی میرفت نداریم. همیشه در دقیقه نود مرکز خصوصی یا دولتی شعری آماده میکنند که مورد اعتناء واقع نمیشود. درست مانند رفتاری که با پوشش ورزشکاران در افتتاحیه انجام شد که مورد نقدهای داخلی و خارجی قرار گرفت که زیبنده تاریخ ایران نیست.این موسیقیدان با بیان نکته دیگری از وظایف دولت چهاردهم اضافه کرد: تمامیت خورد و کلان توان موسیقیدانهای ایرانی در گونههای مختلف باید استفاده شود. متاسفانه برخی از سلبریتیها اطراف مسئولین جمع میشوند اما آنهایی که استعداد واقعی دارند در گوشه و کنار هستند. نگاه بینابینی باید وجود داشته باشد تا تمام اقشار در جشنوارهها و رویدادهای موسیقی شرکت کنند و در نکات آموزشی و سیاستگذاری شاهد شوراهایی باشیم تا در مرکز موسیقی وزرات ارشاد انجام شود و در آن حضور داشته باشند. در این صورت ما میتوانیم باور کنیم عدالتخواهی به معنای واقعی در این دولت مفهوم دارد.
مهدوی یادآورد شد: آخرین نکتهای که در این رابطه وجود دارد این است، موسیقی ایرانی به دنیا عرضه شود. ما در فستیوالهای جهانی و بینالمللی موسیقیدانها از طریق دستگاههای دولتی معرفی شوند. سازمان فرهنگی ارتباطات اسلامی در طی این چهار دهه پس از انقلاب به کسانی که برایشان ارزان تمام میشوند در دعوت مناسبتها بسنده میکند. این موسیقی ایران را به دنیا معرفی نمیکند. این دولت به موسیقی نگاه کلان بدهد تا در جشنوارهها و مسابقات ایرانی موسیقیدانها شرکت کنند. جشنوارههای ما نیازمند دبیرخانه ثابت هستند تا هنرمندان بتوانند در هر زمان سال در آن رفتوآمد کنند. این دبیرخانه هیچ وقت شکل نگرفته و جشنوارهها باری به هر جهت هستند.
https://nimrooz24.ir/?p=5021