مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت «به‌پرداخت ملت» با حضور بیش از 96 درصد سهامداران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت به‌پرداخت ملت، با موافقت سهامداران این شرکت، صورت‌های مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ در این مجمع به تصویب رسید. بر این اساس، سود شرکت به‌پرداخت ملت برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه سال جاری، ۴٫۶۱۴میلیارد ریال اعلام شد. همچنین با موافقت سهامداران ، ۵۰ درصد از سود جاری بین سهامداران تقسیم شد که به ازای هر سهم ۲۸۸ ریال پرداخت خواهد شد .

در ابتدای این مجمع که علیرضا حمیدی به نمایندگی از سهامداران عمده شرکت، ریاست آن را برعهده داشت، محمدمهدی تقی‌پور، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت با یادآوری تأسیس این شرکت در سال ۱۳۸۴ با مجوز بانک مرکزی و اخذ مجوز فعالیت‌ در حیطه بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک از شبکه الکترونیکی پرداخت‌کارت (شاپرک)، اظهار داشت: «از همان سال تا به‌حال شرکت به‌پرداحت ملت به‌عنوان بازیگر اصلی حوزه پی‌اس‌پی‌گری به ایفای نقش پرداخته است.»

وی با اشاره به ترکیب سهامداران به‌پرداخت ملت شامل گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا، شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی،‌ بیمه مرکزی، بیمه ایران، شرکت مهندسی نرم افزار شقایق و سایر سهامدارانی که در مجموع ۳٫۱۶ درصد سهم دارند، گفت: «این شرکت فعالیت خود را در سه حوزه خدمات بانکی، خدمات حوزه پرداخت الکترونیکی و پروژه‌های ملی دنبال می‌کند.»

حضور گسترده به‌پرداخت در عرصه خدمات بانکی و صنعت پرداخت

تقی‌پور درخصوص خدمات بانکی به‌پرداخت ملت اظهار داشت: «ارائه خدمات مدیریت سوئیچ‌ صادر کنندگی ، نرم‌افزار ۴۷۰۰ خودپرداز، نرم‌افزار ۸۶۰۰ پایانه شعبه، یک‌میلیون و ۸۰۰هزار کاربر سامانه موبایلی تولید رمز پویا، ۱۲میلیون کارت دارای رمز پویا، ارائه خدمات نرم‌افزار خوددریافت/ خودپرداز ، عمده زمینه‌های خدمات بانکی ما را تشکیل می‌دهند.»

وی در ادامه به خدمات حوزه پرداخت الکترونیکی این شرکت اشاره کرد و افزود: «در بخش خدمات حوزه PSP به‌پرداخت می‌توان به مواردی همچون قرارگیری در رتبه نخست سهم مبلغ تراکنش بازار با ۲۰٫۳۰ درصد، رتبه نخست سهم مبلغی تراکنش‌ها در هر یک از ابزارهای پایانه فروشگاهی با سهم ۱۸٫۵۳درصد، اینترنتی ۲۸٫۹۲ درصد و پایانه موبایلی ۴۶٫۸۹ درصد، برخورداری از بیشترین مقدار شاخص اثربخشی مبلغی کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی، بالغ بر یک‌میلیون پایانه فروش فعال سیستمی و ارتقای رتبه در سهم تعداد پایانه فروشگاهی فعال سیستمی بازار با سهم ۹٫۸۱ درصدی، ۲۲هزار درگاه اینترنتی و بیش از ۶۶هزار درگاه خدمات پرداخت یاری، حدود ۱۰میلیون نصب برنامه موبایلی سکه، افزایش اختلاف سهم مبلغ تراکنش‌ها با رتبه دوم بازار از ۰٫۶ درصد در ابتدای سال به ۲٫۴۶ درصد و افزایش درآمد ۲۲ درصدی فروش شارژ اپراتوری اشاره کرد.»

از «نقش‌آفرینی درخشان به‌پرداخت در پروژه‌های ملی» تا «دستاوردها و افتخارات»

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت پروژه‌های ملی این شرکت را نیز شامل سامانه پرداخت الکترونیک بهای سوخت، سامانه پرداخت اعتباری بهای سوخت، سامانه پیشخوان دولت، سامانه پیمایش نفت سفید و CNG، سامانه توزیع سبد کالا، اجرای پروژه پرداخت شرکت ملی پست ایران و سامانه خرید فرآورده‌های نفتی با محوریت گاز مایع برشمرد.

تقی‌پور در ادامه این گزارش با اشاره به جایگاه شرکت‌ به‌پرداخت ملت، بیان کرد: «رتبه سیزدهم بین۱۵۰ شرکت برتر ارائه‌دهنده خدمات پرداخت کارتی در جهان براساس گزارش نشریه مرجع و بین‌المللی نیلسون‌، ریپورت، رتبه نخست بین شرکت‌های داخلی ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک در کشور و همچنین رتبه نخست در زمینه‌های تولید و پشتیبانی نرم‌افزار از شورای‌عالی انفورماتیک کشور نشان‌دهنده جایگاه جهانی و داخلی این شرکت در صنعت پرداخت است.»

وی درخصوص دستاوردهای تجاری به‌پرداخت تصریح کرد: «افزایش اختلاف سهم بازار مبلغی با رتبه دوم بازار از ۰٫۶ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۲٫۴۶ درصد در تابستان ۱۴۰۲، توسعه ناوگان پایانه فروشگاهی از طریق ۲۰۰ هزار پایانه و نصب ۳۵۰۰۰ دستگاه از این تعداد ، نوسازی ۵۰٫۰۰۰ پایانه فروشگاهی از رده خارج ، ارتقاء ۱ رتبه در سهم تعداد پایانه فروشگاهی فعالی سیستمی بازار با سهم ۹٫۸۱ درصدی ، متمرکز نمودن مرکز تماس به پرداخت ملت با ۶۰ اپراتور با سرشماره کشوری (۳۰۹۰۰ ) ، افزایش درآمد کارمزدی به میزان ۳۰ درصدی ، اجرای پروژه پایانه های چند حسابی پرداخت در دفاتر پیشخوان ، اجرای پروژه پرداخت معاینه فنی کل کشور .

مدیر عامل به پرداخت ملت دستاوردهای این شرکت در سطح کشور را نیز در برگیرنده مواردی همچون اجرای پروژه ریال دیجیتال و عملیاتی سازی آن در شبکه بانکی و دریافت تقدیرنامه از بانک مرکزی ، اجرای پروژه کیف پول بانک عامل برای اولین بار و تجاری سازی آن برای شرکت ایرانسل ، اجرا و توسعه پروژه کالا برگ الکترونیکی ، پیاده سازی شاپرک ۲ و کهربا در سوئیچ صادرکنندگی ، اجرای پروژه حساب امانی در سیستم بانکی با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیک ، توسعه سامانه پرداخت گاز مایع.

وی همچنین با برشمردن دستاوردهای امنیتی به پرداخت ملت ، اهم این دستاوردها را امن سازی و افزایش پایداری درگاه اینترنتی ، افزایش ضریب موفقیت تراکنش های پرداخت از طریق جداسازی دیتا بیس های سوییچ ها ، افزایش پایداری شبکه از طریق جداسازی فیزیکی سوییچ ها و HA نمودن آن ها ، امن سازی شبکه و زیرساخت شرکت و استقلال از زیرساخت بانک ملت .

رتبه نخست سهم از مبلغ تراکنش‌ها به تفکیک و در کلیه کانال‌ها

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت با بیان این‌که در آذر ماه سال ۱۴۰۲، هر پایانه به‌پرداخت حدود ۱٫۷ برابر پایانه سایر شرکت‌ها جذب مبلغ تراکنش و ۱٫۶ برابر جذب تعداد تراکنش داشته است، به تشریح عملکرد به‌پرداخت در حوزه کارتخوان های فروشگاهی پرداخت و ادامه داد: «تعداد ۶۰۰ تراکنش به‌ازای هر پایانه به‌پرداخت ملت درحالی است که در شبکه شاپرک ۳۷۴ تراکنش به‌ازای هر پایانه وجود دارد. همچنین میانگین مبلغ ۱،۴۸۱میلیون ریال تراکنش به‌ازای هر پایانه در شرایطی رقم خورده که در کل شبکه شاپرک مبلغ ۸۳۳میلیون ریال تراکنش به ازای هر پایانه موجود است.»

وی با اشاره به روند افزایشی سهم بازار مبلغی به‌پرداخت از کل تراکنش‌های شاپرک در سال مالی ۱۴۰۲ اظهار داشت: «ما در آذرماه سال ۱۴۰۲ با سهم ۲۰٫۶۴ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، بالاترین سهم بازار را در اختیار داشتیم. همچنین با توجه به تغییرات درآمدی براساس نظام جدید کارمزد و افزایش اهمیت مبلغ تراکنش‌ها در این سیستم، شرکت به‌پرداخت ملت با اجرای پروژه‌های بازاریابی به‌منظور جذب منابع، به‌طور متوسط فاصله ۲ درصدی سهم از مبلغ تراکنش‌ها را با رتبه دوم بازار، از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ تاکنون تثبیت کرده است.»

تقی‌پور سود ناخالص سال مالی منتهی به آذرماه امسال را ۷٫۲۷۶٫۳۱۷ میلیون ریال و سود ناخالص شرکت در همین بازه زمانی را ۴٫۶۱۴٫۳۴۱ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: «جمع کل درآمدهای شرکت در سه بخش اپراتورها، شاپرک و… ۴۱,۸۶۳,۲۴۵ میلیون ریال بوده است.»

محور اصلی برنامه‌های به‌پرداخت در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت در ادامه، محور اصلی برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۳ را شامل استمرار در کسب سهم نخست کشور، توسعه شبکه و تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی با رویکرد افزایش مبلغ تراکنش، اجرای طرح های کلان ملی، توسعه خدمات فین‌تک‌ها، توسعه راهکارهای شخصی‌سازی‌شده جهت پرداخت الکترونیک، توسعه شراکت‌های استراتژیک به‌منظور پایداری تعاملات، بهینه‌سازی فرآیندهای ارائه خدمات و ارتقای بلوغ سازمانی با تمرکز بر منابع انسانی اعلام کرد.